Hulp bij klachten

Gesprek met de pleegzorgbegeleider/voogd

Het kan gebeuren dat je niet tevreden bent over de begeleiding van de pleegzorgbegeleider of de voogd. Misschien krijg je niet genoeg informatie, of vind je dat ze de afspraken niet nakomen. De eerste stap is om zelf met de medewerker daarover te praten. Een goed gesprek lost het probleem vaak al op. Het kan voor het gesprek handig zijn om je klacht op te schrijven, zodat je niks vergeet. Ook helpt het als je zelf alvast bedenkt wat een eventuele oplossing kan zijn.

Misschien vind je het moeilijk om op deze manier in gesprek te gaan. Je wilt niet ‘lastig’ zijn of je hebt gewoon moeite met confrontaties. Gelukkig is er hulp beschikbaar. De vertrouwenspersoon van het AKJ kan je helpen het gesprek voor te bereiden. Ook Stichting Pleegwijzer denkt met je mee en heeft een ruime ervaring waar je op terug kunt vallen.

Gesprek met de leidinggevende

Als je er niet uit komt met de pleegzorgbegeleider, kun je contact opnemen met de leidinggevende van die medewerker en een klachtgesprek aanvragen. Het kan handig zijn om het gesprek schriftelijk aan te vragen, dan kan je alvast duidelijk maken wat jouw klacht is. Vraag ook om een verslag van het gesprek, zodat de afspraken die gemaakt zijn tijdens het gesprek op papier staan. Dan kunnen er later geen misverstanden ontstaan. De vertrouwenspersoon van het AKJ kan meegaan naar dit gesprek om je te ondersteunen.

Klacht indienen

Als je ook na dit gesprek niet tevreden bent, of je niet gehoord voelt, dan heb je de mogelijkheid om een klacht in te dienen. Dit doe je schriftelijk bij de (onafhankelijke) externe klachtencommissie die iedere jeugdinstelling heeft. Wanneer je klacht in behandeling wordt genomen volgt meestal een zitting van de klachtencommissie. Je hebt het recht om een vertrouwenspersoon mee te nemen, dit kan ook de vertrouwenspersoon van het AKJ zijn. De Klachtencommissie laat vervolgens binnen 6 weken weten of ze je klacht gegrond verklaren. Wanneer je klacht gegrond is verklaard moet de directeur van de instelling laten weten hoe de klacht verder wordt afgehandeld.

Tuchtrecht, Nationale Ombudsman of Kinderombudsman

Ben je het niet eens met de uitspraak van de Klachtcommissie, dan zijn er nog enkele mogelijkheden.

Als je klacht gaat over het handelen van een medewerker die zich niet aan de beroepscode houdt, dan kun je terecht bij het Tuchtrecht. De vertrouwenspersoon van het AKJ kan je helpen bij een tuchtprocedure.

Jeugdinstellingen voeren een aantal van hun taken in opdracht van de overheid, zoals de verstrekking van de pleegzorgvergoeding. Wanneer je klacht over één van deze taken gaat kun je je klacht bij de Nationale Ombudsman of Kinderombudsman. Bij hen kun je klagen over overheidsinstanties. De vertrouwenspersoon kan je meer vertellen over wanneer je bij de Ombudsman terecht kunt.

Pleegouders

Gemeenten

Het Loket

Pleegzorg Groningen is een samenwerking tussen de pleegzorgaanbieders in Groningen: Elker, Leger des Heils en William Schrikker Gezinsvormen.

Contact

Heb je vragen of opmerkingen? Neem dan contact op via ons e-mailadres Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

© Pleegzorg Groningen | Privacyverklaring