Ieder jaar stopt een flink deel van de pleeggezinnen. In 2018 ging het bijvoorbeeld om 14 procent van de pleeggezinnen. In 2019 is onderzocht waarom pleeggezinnen stoppen. Meer dan de helft van de ondervraagde pleeggezinnen vertelde te zijn gestopt vanwege voor hen ongewenste omstandigheden. Zo stopt een deel van de pleegouders omdat zij onvoldoende ondersteuning hebben ervaren.
Om meer pleegouders te behouden, is het belangrijk in iedere fase van het pleegouderschap meer waardering, aandacht, erkenning, ondersteuning en begeleiding te bieden. Niet alleen tijdens de plaatsing, maar ook daarvoor én erna. Op het gebied van nazorg en positieve afronding is nog veel winst te behalen, bleek uit het onderzoek. Ook is het belangrijk dat pleegouders meer en betere mogelijkheden krijgen voor training, scholing en het leren met en van andere pleegouders.
Voor pleegkinderen is stabiliteit in hun pleeggezin een belangrijke voorwaarde voor een gunstige sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling. Het lukt niet altijd om pleegkinderen die stabiliteit te bieden, bijvoorbeeld doordat hun pleegouders stoppen met het pleegouderschap. Dit onderzoek draagt bij aan de wetenschappelijke kennis rondom het stoppen met pleegouderschap. Doel was inzicht te krijgen in de omstandigheden rondom het stoppen van pleegouders en aanbevelingen te verzamelen om hen te behouden. Opvallend is dat veel gestopte pleegouders positief staan tegenover het idee om zich opnieuw in te zetten binnen de pleegzorg.
Titel: Waarom stoppen pleegouders? Onderzoek naar omstandigheden, begeleiding en hoe pleegouders behouden kunnen worden.
Auteur: Nederlands Jeugdinstituut; Nederlandse Vereniging voor Pleeggezinnen; Jeugdzorg Nederland.
Jaar: 2020
Type: Rapport.
Omvang: 41 pagina's.
Download publicatie
Bron: NJI